Blogitekstien tekijänoikeudet säilyvät allekirjoittaneella. Verkkomaailmassa toisten tekstien kopioiminen on erittäin helppoa, muttei kuitenkaan sallittua. Toisten blogikirjoituksia ei saa kopioida myöskään sellaisenaan vailla lähdeviitettä. Jos aijot linkittää tekstini tai blogini muille sivuille, niin ilmoitathan siitä etukäteen, jotta voin varmistua käyttötarkoituksesta. Pitäisin sitä hyvänä tapana.

perjantai 18. marraskuuta 2011

Ympäristöoikeuden viikonloppukurssi alkoi

Nyt on sitten tämä Hämeenlinnankin nähty ja olen aika pettynyt! Mun hotellihuoneessa ei toimi TV, mikä siis on elinehto mulle, heh! Tosin ehkä se on hyväkin, koska nyt tulee pakostakin luettua siihen perhe-ja perintöoikeuden tenttiin (joka on maanantaina) ilman häiriötekijöitä, mikäli tätä nettiä ei lasketa sellaiseksi. Niin ja sitten en aluksi bongannut täältä keskustasta yhtään ruokakauppaa... mihin ne on oikein piilotettu, siis ne isommat?? Oli pakko kysyä vastaan tulevalta rouvalta, että missä sellainen löytyi ja se olikin ihan nurkan takana tuollainen Valintatalo, jossa tosin hyllyt olivat aivan tyhjinä... enpä sitten ostanut huomiseksi evästä sinne luennolle! Pitää aamulla mennä uudestaan tiirailemaan, jos jostain löytyisi paremmat apajat..

Sitten itse asiaan eli siihen Ympäristöoikeuden kurssiin. Mä olen suoraan sanottuna aika pettynyt siihen. Ensinnäkin sen kurssin sisältöön ja toiseksi siihen, että sitä kurssia ei vedetä samalla lailla kuin tutkintopuolella, eli sieltä tipahtaa nyt muutamia oleellisia asioita pois, kun Määttä joutui vähän soveltamaan sitä kurssia avoimeen sopivaksi, kun lähtötasot ovat kaikilla erilaiset. Noh, eihän sille tietenkään mitään voi, mutta se on harmi niille tutkinto-opiskelijoille, jotka lukevat sitä pääaineena ja tulivat nyt tuonne Hämikseen sitä tekemään. Ainakin näin yleisvaikutelman perusteella tuo kurssi on aika läpihuutojuttu, kun ei siinä ilmennyt mitään uusia asioita materiaalin perusteella, ainakaan vielä ... kop kop! No ainakin tuo mulle sopii, kun siitä saa helpolla hyvän arvosanan.

Lisäksi mua ja luulen, että kaikkia muitakin myös huvitti niiden ennakkotehtävien mallivastaukset sekä ne väärät vastaukset. Mun mielestä kaiken huippu oli se, että porukka oli ottanut suoraan wikipediasta.... siis wikipediasta ne jutut, heh! Mä en vieläkään oikein käsitä.... ehkä ne oli niitä, joilla tuo oikeudellinen ajattelu ei vielä pelaa vaan kunnolla  Ja sitten mua huvitti se, kun tehtävän ohjeistuksissahan oli ne ohjeet, että miten oikeudelliset kirjoitustehtävät tulee laatia, niin nyt tuolla varmaan  95%:lla oli kaikki ihan väärin, johtuen vaan siitä, etteivät viittineet katsoa niitä ohjeistuksia sieltä ja siis oikeesti.... kuka ei laita § -merkkiä????! :)

No onneksi itellä oli kaikki tehtävät oikein ja olipa niistä muutama malliesimerkkinäkin, mutta kyllä muuten huomaa, että tarkkana pitää aina olla. Varsinkin kun nyt lukee rikos-ja prosessioikeutta pääaineena, niin se merkkaustapa on vähän erilainen, mutta onneksi se on vaa tää kurssi, jossa joutuu opettelemaan hieman "uudet" tavat ja sit voi palata hyvillä mielin taas entiseen merkkaustapaan, kun se tulee niin selkäytimestä. Tai siis mitään muutostahan ei muuta ole kuin jättää vaan se "luku"-sana siitä edestä pois.

Tosin se pitää sanoa, että eri kursseilla on eri maikoilla erilaiset kirjoitusohjeistukset käytössä. Toiset sanovat suoraan, että pitää merkata samalla lailla, kun tekisi kandin työtä ja toiset taas päästävät paljon helpommalta. Tää Määttä on siitä välimaastosta ihan selkeesti. Eli liian tiukka, mutta ei liian hövelikään. Tosin ne ketkä eivät ole aikaisemmin paljoa oppimistehtäviä, kirjallisia töitä tai esseitä vääntäneet, niin tuo voi olla aluksi aika vaikeaa. Ite kun tein 4,5kk aikana väyläopinnoissani useita kymmeniä kirjallisia töitä (luku taitaa olla mainittuna entisessä blogissani), niin siinä kyllä aika tarkkaan opeteltua nuo mallikelpoiset merkkaustavat, ja ne ovat oikeasti kantaneet hedelmää, kun ne silloin kunnolla opetteli. Nyt pääsee niin paljon helpommalla :)

Sitten mua vähän ihmetytti siellä paikan päällä ne henkilöt, jotka puhuivat koko ajan asian vierestä eivätkä ollenkaan siitä itse asiaan liittyvästä. Tai no, helppoahan se täältä blogin kautta kommentoida, kun en itse kommentoinut mihinkään siellä paikan päällä, mutta vaan sen takia, kun en viitti tuoda itseäni esille :)

Enemmän mua olisi kiinnostanut kunnella niiden henkilöiden kannanottoja, jotka työskentelevät ympäristöalalta, koska ne ovat usein ne, jotka tietävät eniten ja nyt ainakin muutama niistä ei viittinyt sanoa mitään, kun huomasivat ettei se kannata. Ainakin mun lähellä istuva tuhahti, että "Hän ottaa nyt tirsat, kun tää on niin boorig " :D Mua vaan niin hymyilytti, kun olin samaa mieltä :)

Tuolla on nyt vähän liikaa sellaista porukkaa, joka koittaa ihan selkeästi kepillä jäätä ja  sen takia yrittää olla aktiivisesti keskusteluissa mukana, mutta aivan tuloksetta.

Saapa nähdä, että millainen se huominen päivä on. Toivottavasti paljon rikkaampi kuin tämän päiväinen, että saisi tuosta kurssista jotain irtikin.

3 kommenttia:

  1. Moi!

    Löysin tämän blogisi sattumalta ja olen myös tuolla kyseisellä kurssilla. Odotin itsekin kurssilta enemmän ja olen samaa mieltä siitä, että tutkintopuolella tämä olisi ollut paljon haastavampi kurssi, kun on olen vertaillut materiaaleja.

    Opiskelen itse pääaineena ympäristöoikeutta.

    Mä aijon huomenna etsiä sut käsiini ja mennään sitten kahville yhdessä :)

    VastaaPoista
  2. Heips!

    Hahah! Senkus koitat vaan bongata, sun pitää laittaa joku tietyn värinen paita päälle, niin mä tiedän, että se olet juuri sinä ja tuun moikkaamaan! ;)

    VastaaPoista
  3. Laitan sulle emailia tohon sivulla olevaan osoitteeseen.

    XXX

    VastaaPoista

Jätä asiallinen viesti.